Svar: Flaskerne - og nedtrapning
9. november 2020
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er en rigtig god idé, at lade jeres datter bibeholde den meget tidlige morgenflaske kl. 03/04 og så i stedet forsøge at trappe ud af formiddagsflasken, netop for at give bedre plads i maven til lidt mere skemad formiddag og frokost :)
Jeg anbefaler normalt, at de 4 flasker i 7 måneders alderen ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og når jeres datter bliver 8-9 måneder, vil det være rigtig godt med 3 flasker, og her vil det så ofte være den meget tidlige morgenflaske, som fjernes - dog kun hvis barnet får en drømmeflaske sen aften...
Jeg tænker, at I skal trappe ud af formiddagsflasken gradvist. Det vil sige, at I skal give hende mindre og mindre, så hun vænnes til ikke at behøve mælk på dette tidspunkt og i stedet netop kan spise et mellemmåltid i stedet.
Det er dog også vigtigt at sige, at så længe hun ikke får en drømmeflaske om aftenen, men faktisk sover et længere søvnstræk fra hun puttes, og indtil hun får flasken kl 03-04, så er det et helt reelt behov med flasken om formiddagen - netop fordi hun vil have brug for 4 flasker i døgnet.
Når jeg anbefaler, at I trapper ud af flasken før formiddagsluren, så er det også, fordi det vil være godt, hvis hun lærer at sove uden at skulle have mælk først. Hun skal stadig have sin flaske før middagsluren, men det er her også vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men lige når at registrere, hvor hun ligger, og at hun godt kan falde i søvn uden at være afhængig af flasken.
Hvis det fungerer rigtig godt for jer med flaske ved putning om aftenen, det lange søvnstræk til kl. 03/04, og hun derefter sover videre og starter dagen med morgengrød, så kan det lige nu faktisk være en god idé, at I bibeholder flasken om formiddagen. MEN, altså trapper lidt ned i mængde, og så er det denne flaske, som hun lærer at undvære, når hun bliver 8-9 måneder gammel, som det lyder som om, at du også selv har tænkt :)
Det vil sige, at hendes 3 flasker på sigt ligger kl. ca. 13 (putning til middagslur), kl. ca. 19.30-20 (putning om aftenen) og kl. ca. 03/04 (i løbet af natten). De 3 flasker, som hun i 8-9 måneders alderen har behov for må meget altså gerne ligge på disse tidspunkter - og lige nu kan I så trappe gradvist ud af formiddagsflasken, men på en måde som gør, at hun selv kan følge med og så hun lige nu naturligt også stadig får den mængde mælk, som hun har behov for (4 flasker). Og i takt med at hendes mælkeindtag om formiddagen trappes ned, og hun bliver ældre, så vil hun sandsynligvis også bedre kunne kapere sit mellemmåltid :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske